SEO staat voor Search Engine Optimization – ofwel: zoekmachineoptimalisatie. Door middel van een SEO is het mogelijk om bezoekers te trekken naar jouw website, zonder daarvoor te hoeven betalen. In dat geval is er sprake van organisch bereik. Online marketeers zijn vaak bezig met het aantrekken van bezoekers – daarom is SEO een belangrijk onderdeel binnen de Online Marketing.
Het is mogelijk om jouw website op een aantal factoren te optimaliseren – waardoor je hoger in de zoekmachineresultaten verschijnt. Een hoge verschijning in de zoekresultaten van Google is wenselijk voor veel bedrijven. Om een hoge notering in Google te bemachtigen is het een goed idee om met zoekmachineoptimalisatie aan de slag te gaan.
SEO kent vele onderdelen en kan op veel manieren geoptimaliseerd worden. Bijvoorbeeld de beschikbare content op een website kan geoptimaliseerd worden, de interne linkstructuur op een website en de technische optimalisatie van een website. Daarnaast kent zoekmachineoptimalisatie nog vele andere onderdelen die in dit artikel belicht zullen worden.
De voornaamste essentie van SEO is om ervoor te zorgen dat zoekmachines jouw website kunnen vinden. Je wilt natuurlijk dat jij verschijnt in de zoekmachines van jouw (potentiële) bezoekers. Het liefst wil jij erop mikken om op de eerste pagina te verschijnen van de zoekmachineresultaten. Minder dan 10% van de bezoekers op Google zal namelijk op de tweede pagina klikken van de zoekmachineresultaten.
Wij kunnen dus niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om op de eerste pagina te verschijnen. Hoe je hiervoor zorgt? Dat leggen wij uit in dit artikel.
Wat is SEO?
Het moge duidelijk zijn dat SEO voor zoekmachineoptimalisatie staat. Jij richt jouw website dusdanig in – dat het voor een zoekmachine makkelijk is om jouw website te vinden en te scannen. Momenteel zijn er wereldwijd meer dan 1.755.373.560 websites actief en online.
Het is een digitale oerwoud aan informatie en mensen zijn snel geneigd om een navigatiesysteem te gebruiken om wegwijs te worden in dit digitale oerwoud. Gelukkig hebben mensen de beschikking over zoekmachines die zij kunnen gebruiken als navigatiesysteem.
De bekendste en meest gebruikte zoekmachine in Nederland – is Google. Het is dan ook logisch dat vele marketeers ervoor willen zorgen, dat de vindbaarheid in Google een hoge prioriteit geniet.
Er zijn vele andere zoekmachines, echter heeft Google dus een enorme monopoliepositie. In zowel Nederland als in de rest van de wereld.
- 95% van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine
- 2.5% van de Nederlanders gebruikt Bing als zoekmachine
- En daarna komt DuckDuckGo met 0.74% gebruikers in Nederland
Wat is een zoekmachine?
Een navigatiesysteem, een online bibliotheek, een database, een interactieve website en zo zijn er nog vele andere begrippen of metaforen die uitleggen wat het principe is van een zoekmachine. De meeste mensen weten wat je met Google kunt – maar weten hoe Google werkt is een ander verhaal. Of überhaupt hoe een zoekmachine werkt.
Je kunt een zoekmachine het beste beschouwen als een online bibliotheek waar zo’n beetje alles gevonden kan worden. Wil jij weten hoe laat het is in Djibouti? Of hoeveel talen er officieel erkend zijn? Of wat er gebeurt als de thalamus beschadigd raakt? Dan heeft Google daar een antwoord op!
Google heeft zelfs een algoritme ontwikkeld waarbij zoekresultaten worden gesuggereerd wanneer je iets intypt in de zoekbalk. Deze zoekresultaten zijn gebaseerd op de hoeveelheid soortgelijke zoekresultaten van mensen die dezelfde zoektermen gebruiken.
Als jij bijvoorbeeld in de zoekbalk van Google het volgende intypt: ‘wat gebeurt er als’, dan vult Google het aan met suggesties van zoektermen waarop het vaakst gezocht wordt. In dit geval wordt er dus het vaakst gezocht op:
- Wat gebeurt er als je niet stemt?
- Wat gebeurt er als moleculen sneller gaan bewegen?
- Wat gebeurt er als je stopt met roken?
Hoe werkt een zoekmachine?
Hoe een zoekmachine werkt leggen wij jou graag uit. Een zoekmachine is dusdanig ingericht om jou (de bezoeker) zo goed mogelijk te helpen. Als jij wilt weten hoe lang aardappels moeten koken – dan wil jij daar een goed en duidelijk antwoord op. Jij zit niet te wachten op de definitie van een aardappel of de etymologie van een aardappel.
Dus om ervoor te zorgen dat jij een relevant antwoord krijgt op jouw vraag, moet Google erachter zien te komen wat een relevant antwoord zou zijn op jouw vraag. Dit doen ze door vele websites te scannen en te bepalen of het relevant is voor jouw vraag. Google scant een website bijvoorbeeld op basis van de zoekwoorden die vermeld staan op de pagina en hoe populair een pagina is.
Google en Bing hebben bijvoorbeeld speciale programma’s die continu bezig zijn met dit proces. Websites worden gescand en geïndexeerd op basis van relevantie. Deze programma’s heten robots of spiders. Hedendaagse zoekmachines blinken uit in het bepalen van relevantie van de zoekresultaten, op basis van de zoekterm die wordt ingevoerd door de bezoeker. De zoekresultaten van Google worden bijvoorbeeld gerangschikt met behulp van een complex algoritme.
Bij SEO staat het optimaliseren van jouw webshop of website voor met name Google, centraal voor een goede vindbaarheid voor potentiële bezoekers. Door het inzetten van verschillende technieken is het mogelijk om de vindbaarheid te maximaliseren en dus om zo hoog mogelijk in Google te verschijnen wanneer mensen iets zoeken.
Google en andere zoekmachines zijn erop gericht om het een bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken. De bezoeker stelt een vraag en Google probeert hier zo relevant en duidelijk mogelijk antwoord op te geven. Maar voordat Google weet wat een relevant antwoord is op de vraag die gesteld wordt – moet Google eerst bepalen of websites een relevant antwoord te bieden hebben.
Als je op Google zoekt naar: ‘Meest dichtstbijzijnde supermarkt’, dan zul je de meest dichtstbijzijnde supermarkt vinden!
Google heeft al van tevoren bepaald welke supermarkt het meest relevant is – op basis van de vraag die jij gesteld hebt.
Hoe word ik gevonden op Google?
Het is mogelijk om op verschillende manieren gevonden te worden in Google. Als eigenaar van een webshop of website wil jij ervoor zorgen dat je zo hoog mogelijk in Google terecht komt. De vindbaarheid van jouw website – in Google – is van cruciaal belang voor om succesvol te worden.
- SEO – Search Engine Optimization – Zoekmachineoptimalisatie
Bezoekers komen op jouw website terecht zonder dat je ervoor betaalt. Ook wel: organische zoekresultaten. - SEA – Search Engine Advertising – Zoekmachineadvertenties
Advertenties waarvoor jij betaalt om bovenaan in Google te verschijnen. - SEM – Search Engine Marketing – Zoekmachine Marketing
Een overkoepelende term voor zowel SEO als SEA. Zowel de termijnen op de lange termijn (SEO) als op de korte termijn (SEA) krijgen de aandacht.
In grote lijnen zijn dit de mogelijke manieren op gevonden te worden in Google. Op deze pagina wordt met name de focus gelegd op SEO.
SEO is namelijk (in grote lijnen) gratis en zorgt ervoor dat jij op een organische manier wordt gevonden door bezoekers. In dit artikel zullen wij met name Google als uitgangspunt nemen, aangezien Google zowel in Nederland als wereldwijd – de meest gebruikte zoekmachine is. Het grote voordeel van SEO is dat het ‘gratis’ is. Je betaalt bezoekers immers niet om jouw website te bezoeken, maar je lokt ze door waardevolle content te delen.
Dit is gunstig voor jouw website, want het krijgt steeds meer bezoekers en daarmee wordt jouw website als het ware een autoriteit op het internet. Doordat je bewust en continu bezig bent met zoekmachineoptimalisatie – zorg je er ook voor dat bezoekers een fijnere gebruikerservaring krijgen. Hierdoor krijgt jouw website een hogere waardering van Google.
Het nadeel van SEO? Het kost veel tijd om het goed uit te voeren en voordat je daadwerkelijk resultaten zult ervaren. Door gebruik te maken van SEA, kun jij al op de eerste plek in Google verschijnen. Je betaalt hier echter wel een prijs voor.
Welke factoren hebben invloed op jouw SEO?
SEO kent echter wel vele fatoren die van invloed zijn op de ranking in Google. Met ranking bedoelen wij de volgorde van de zoekresultaten van een zoekmachine. Ofwel: de SERP (Search engine result page).
Volgens een officiele statement van Google zijn er meer dan 200 factoren die van invloed zijn op jouw vindbaarheid in de zoekresultaten van Google. Het is wel zo dat niet alle factoren van even groot belang zijn. Een snelle laadtijd is bijvoorbeeld een belangrijk aspect met betrekking tot zoekmachineoptimalisatie. Heeft jouw website een snelle laadtijd? Dan is dit prettiger voor de bezoeker.
Hoe hoger en frequenter jij verschijnt in de zoekresultaten – hoe vaker jouw website gevonden wordt. Om ervoor te zorgen dat jij zo vaak- en zoveel mogelijk in de zoekresultaten verschijnt, moet jij ervoor zorgen dat jouw SEO volledig geoptimaliseerd is.
De volgende factoren hebben invloed op jouw SEO:
- De content en de SEO structuur
- De hoeveelheid externe links je hebt, ofwel: backlinks
- De sitesnelheid van jouw pagina
- De techniek achter jouw pagina en de leesbaarheid
- De actualiteit van jouw webpagina
Een boel factoren dus. Op deze pagina zul je in grote lijnen lezen in hoeverre ze invloed hebben op de vindbaarheid van jouw website. Ook zul je lezen hoe je deze factoren kunt optimaliseren en waar Google op let bij het beoordelen van deze factoren.
Hieronder lees je de drie voornaamste pijlers die komen kijken bij SEO:
- Content
- Techniek
- Autoriteit
Content
Waardevolle en relevante content is essentieel voor het realiseren van organische groei. Hoe rijker jouw website aan content, hoe waardevoller het wordt geacht door jouw bezoeker en Google. Met rijke content doelen wij op variërende content.
Enkele voorbeelden van content zijn:
- Afbeeldingen – Video’s – Infographics
- E-books – Pdf-bestanden – Blogs
- Social Media – Podcasts – Stappenplannen
- Quizzen – Enquêtes – Interviews
- Virtual reality – Augmented reality – Interactieve tools
Kortom: 2020 biedt vele mogelijkheden op het gebied van content. Het hebben van unieke content wordt ook beoordeeld door Google evenals het hebben van kwalitatief sterke inhoud. De tekstuele inhoud speelt daarnaast ook een grote rol in het beoordelen van de content. Het simpelweg herhalen van belangrijke keywords is tegenwoordig niet meer voldoende.
Maar waarom is content nou zo belangrijk? Content betekent letterlijk: inhoud. De inhoud van een webpagina is dus de content. Zoals hierboven al werd aangegeven heb je verschillende manieren om de inhoud op te vullen. Met bijvoorbeeld afbeeldingen, tekst of een podcast.
Waarom zou je kiezen voor verschillende vormen content? Omdat mensen verschillende zintuigen hebben. Zo hebben sommigen de voorkeur om visueel geprikkeld te worden. Anderen vinden het weer fijner auditief geprikkeld te worden. Door een gevarieerde contentstrategie te hebben spreek jij een zo groot mogelijke doelgroep aan.
SEO Copywriting
SEO Copywriting is een techniek waarbij je zowel rekening houdt met de vindbaarheid van jouw tekst – als het appellerende aspect van jouw tekst. Je creëert hierbij leesbare en overtuigende content. Het is echter wel belangrijk om rekening te houden met de relevante zoektermen die jij gebruikt in jouw tekst.
Het schrijven van een overtuigende en appellerende tekst in combinatie met een goede SEO-balans is lastig te verwezenlijken. Dit is dan ook een grote uitdaging voor vele marketeers en SEO tekstschrijvers.
Te veel mensen denken bij SEO-teksten nog steeds aan teksten waarbij zoekwoorden meer dan 50x worden herhaald en overgeoptimaliseerde webpagina’s – die in essentie nergens over gaan. Jouw content moet uitnodigen tot actie. Jouw bezoeker moet doorklikken, delen, reageren, liken, jouw pagina toevoegen aan de bookmarks en noem maar op.
Hoe doe je dit?
✔ Houd altijd in je achterhoofd dat je schrijft voor de bezoeker en niet voor de zoekmachine.
Zou jij wijzer worden van de content die je zelf hebt geschreven? Zou de bezoeker echt wat opsteken van de content die jij beschikbaar stelt.
✔ Verkies kwaliteit altijd boven kwantiteit.
Kwalitatieve content is natuurlijk subjectief. Maar als jouw bezoekers daadwerkelijk gaan delen, liken en noem maar op: dan ben je goed bezig. Is dit nog niet het geval? Verbeter dan jouw content.
✔ Kies goed jouw zoekwoorden uit.
Welke zoekwoorden gebruiken jouw bezoekers? Het is belangrijk om een match te creëren tussen de zoekwoorden die jouw (potentiële) bezoekers gebruiken in de zoekmachine – en de zoekwoorden die jij gebruikt in jouw content.
✖ Vermijd keyword stuffing.
Dit is het herhaaldelijk benoemen van de gekozen zoekwoorden op een onnatuurlijke wijze.
Autoriteit
De tweede pijler is autoriteit. Hierbij wordt er gekeken hoe betrouwbaar en belangrijk jouw website is in de ogen van de zoekmachine. Het vergaren van een autoritaire status is super belangrijk voor het verkrijgen van organisch bereik.
Op het gebied van SEO-autoriteit heb je drie subniveau’s. Door deze drie subniveau’s te beoordelen en samen te voegen, wordt jouw website beoordeeld op het gebied van de algehele SEO-autoriteit.
De drie subniveau’s zijn:
- Domein autoriteit
- Link autoriteit
- Pagina autoriteit
De verschillende vormen van autoriteit wordt grotendeels bepaald en gemeten door de externe inkomende links. Wanneer jouw website een fijne gebruikerservaring biedt, waardevolle content bevat en er gewoonweg aantrekkelijk uitziet – nodigt dit uit tot het vrijwillig linken naar jouw website.
Dit mogen bijvoorbeeld ook ‘social shares’ zijn. Dus iemand die op Facebook een linkt deel naar jouw website toe.
Domein autoriteit
Domein autoriteit ofwel: domeinwaarde is de waardering die wordt toegekend aan jouw websitedomein. De waardering is een cijfer tussen 1 en 100. Waarbij een waardering van 100 het hoogst haalbaar is. Er zijn verschillende manieren om jouw domeinwaarde te laten stijgen.
Domeinnamen die al jarenlang bestaan hebben over het algemeen een hogere domeinwaarde. Nieuwe domeinnamen beginnen onderaan de ladder en moeten aan Google bewijzen dat ze ‘betrouwbaar’ zijn. Het genereren van vele goede backlinks, mooie en duidelijke content en het hebben van een goed functioneerde website zorgt ervoor dat de domeinwaarde stijgt.
Een domeinwaarde tussen de 75 en 100 is voor de meeste bedrijven niet heel haalbaar. De grote spelers op het gebied van domein autoriteit hebben door de jaren heen zulke posities bemachtigd. Denk aan websites als Marktplaats, Bol, NOS en Coolblue.
Pagina autoriteit
Pagina autoriteit is in grote lijnen hetzelfde principe als domein autoriteit. Hoe hoger de pagina autoriteit (PA) – hoe hoger de kans dat de pagina hoog in Google verschijnt. Ook de pagina autoriteit kent een waardering tussen 1 en 100. Ook hierbij geldt dat 100 het hoogst haalbaar is.
Het voornaamste verschil met domein autoriteit, is dat er enkel en alleen gekeken wordt naar de webpagina. Dus het cijfer dat een pagina krijgt toegekend voor de pagina autoriteit, geldt voor de specifieke pagina. De waarde wordt logaritmisch bepaald en voorspeld. De score verloopt dus exponentieel.
Ter voorbeeld: het is moeilijker om van een PA 40 naar PA 50 te gaan, dan van PA 0 naar PA 10.
Je kunt jouw pagina autoriteit onder andere verhogen door:
- Goede, duidelijke en leesbare content ontwikkelenMeta-informatie goed invullen waardoor je zoekmachines helpt
- Goede en betrouwbare backlinks winnen
- De interne linkbuilding op jouw website in orde hebben
Voorheen was de PageRank van een webpagina een meetinstrument voor het bepalen van de autoriteit. Deze tool werd door Google zelf gebruikt om de SEO-prestaties van een webpagina meten en te beoordelen. Webpagina’skregen een cijfer van 1 t/m 10 – hiermee wist je dus hoe jouw website ervoor stond.
Larry Page en Sergey Brin bedachten dit concept toen zij nog aan Stanford University studeerden. Dit was al in 1998! Op de afbeelding hieronder valt te zien hoe zo’n beoordeling eruit zag.
Nu zijn de meningen verdeeld of de PageRank nog net zo relevant is als vroeger. Tegenwoordig zijn er andere tools die ter vervanging werken. Het is handig om zo’n tool te gebruiken om jouw website te vergelijken met die van een concurrent.
Met de tools zie je hoeveel backlinks een site heeft en wat de kwaliteit is van de links.
De volgende tools raden wij aan:
Link autorieit
De hoeveelheid links naar jouw website staat niet gelijk aan hogere ranking in Google. Er wordt namelijk niet alleen gekeken naar de hoeveelheid links, maar de kwaliteit van de links zijn ook heel belangrijk. Links hebben in dit geval dus ook autoriteit. Links met een hoge autoriteit die doorverwijzen naar jouw website – hebben een grote invloed op de algehele SEO-autoriteit.
Ook zijn er binnen de link autoriteit drie subniveau’s:
- Nofollow atribuut
Het doorgeven aan een zoekmachine dat jouw website niet geassocieerd moet worden met bepaalde links. - Pagina autoriteit van de linkende pagina(‘s)
De pagina autoriteit van de website die naar jouw website linkt. - De hoeveelheid links op de pagina die linkt
Techniek
De laatste van de drie pijlers is techniek. Hoe is de technische staat van jouw website? Een goede on-site SEO is cruciaal voor het optimaliseren van de technische staat van de website.
Bij techniek draait het met name om jouw bezoekers een prettige gebruikservaring te bieden. Dit doe je door ervoor te zorgen dat de snelheid optimaal is bijvoorbeeld. Maar het hebben van geen onnodige code(‘s), fijne leesbaarheid, een beveiligde omgeving en een responsive design dragen ook bij aan de techniek.
Google scant jouw website en ook haar code. Hoe makkelijker een code te scannen is, des te beter dit is voor Google. Dit proces noemt men: crawlen. Wanneer een website volgeladen is met onnodige plug-ins, zal dit ten koste gaan van de kwaliteit van de websitecode. Hierdoor is het ook moeilijker voor Google om de website te crawlen.
Op het gebied van SEO-techniek zullen wij op deze pagina de volgende onderdelen belichten:
- Content Management System
- Snelheid
- Schone code
- Nette URL’s
- Title tags
- Meta beschrijving
Content Management System
Tegenwoordig worden veel websites ingericht en ontwikkeld met behulp van een CMS. Een CMS is een content management systeem. Het is een systeem dat ervoor zorgt dat jouw website draait. Het beheren van een website en het toevoegen van content gaat bijvoorbeeld via een CMS.
De meeste CMS’s van tegenwoordig zijn niet al te ingewikkeld. Je hebt geen kennis van HTML nodig om een website te kunnen bouwen tegenwoordig. Het onderhoudsproces van een website wordt simpel gemaakt en gehouden door het gebruiken van een CMS – daarom zijn ze ook zo populair.
Voorbeelden zijn:
Het inzetten van een CMS kent vele voordelen. Het is namelijk een stuk toegankelijker om zelf een website op te zetten. Echter komen de meeste systemen een code dat niet aan te passen valt. Het voordeel van één van de bovengenoemde CMS-system is dat ze constant geüpdatet worden. Hier houdt Google van – omdat het aantoont dat jouw website actief is en bezig is met verbeteringen implementeren.
Snelheid
Het optimaliseren van de website snelheid heeft positieve gevolgen voor de online vindbaarheid. Laadsnelheid wordt meegenomen in het beoordelen van jouw website op het gebied van technische SEO. Google meet de gebruiksvriendelijkheid van jouw website, wanneer het jouw website een bezoekje brengt. Dit wordt ook wel de User Experience genoemd. Ofwel: UX.
Het meten van de laadsnelheid speelt hierin een grote rol. Websites met een snelle laadtijd hebben een streepje voor op websites met een langzamere laadtijd. Het web.dev team van Google geeft aan wat een ideale laadtijd is voor jouw website en hoe deze geïndexeerd en beoordeeld wordt.
Google doet dit met behulp van de snelheidsindex. Deze indexering wordt aangegeven in seconden. Hoe lager de snelheidsindex – des te hoger de snelheidsindex score.
In de afbeelding hieronder staan de cijfers en de beoordeling overzichtelijk weergegeven.
Het is dus wenselijk om in ieder geval een snelheidsindex te hebben tussen de 0 en 4.3 seconden. Via deze link is het mogelijk om de snelheidsindex van jouw website/webpagina te zien. Google maakt daarnaast onderscheid tussen de beoordeling van de paginasnelheid voor de mobiele telefoon en voor de desktop.
In het voorbeeld hieronder plaatsen we de data van NOS.nl. Het is opvallend dat de mobiele versie van de website niet volledig is geoptimaliseerd volgens het verdict van Google. Er wordt ook aangegeven wat de NOS kan verbeteren om de mobiele weergave van de website te verbeteren. Oordeel zelf over het verdict van Google hieronder.
Het is opvallend dat de desktopversie van de website momenteel ook niet geoptimaliseerd is. Op een schaal van 0 t/m 100 krijgt NOS.nl een 30 van Google. De meeste websites die wij hebben gecontroleerd op pagespeed insights krijgen normaliter een hogere score op hun desktopversie in vergelijking met hun mobiele versie.
Wij hebben kort het principe van crawlen uitgelegd. Hetgeen wat Google dus doet op jouw website, om te kunnen bepalen of het relevant is. De paginasnelheid van een webpagina bepaalt ook voor een groot deel hoe makkelijker
Google heeft te maken met zogeheten ‘crawlbudgetten’. Hoe vaak Google jouw website of webpagina aan het crawlen is, hangt af van de populariteit van jouw website en pagina. In andere woorden: hoe populairder een webpagina van jouw – hoe vaker Google deze pagina crawlt. Echter is er wel bepaald limiet aan hoe vaak Google langskomt. Dit wordt de crawl-limiet genoemd.
Schone code
In paragraaf 8.1 hebben wij kort belicht wat voor invloed bepaalde CMS’s hebben op de code van een website. Het hebben van een schone code is wenselijk voor het optimaliseren van de technische SEO. Helaas is het niet altijd mogelijk om de codes van bepaalde CMS’s volledig naar wens aan te passen. Het hebben van een schone website code valt onder de categorie on-page SEO.
Deze website code wordt gelezen door Google en andere zoekmachines. Hoe makkelijker de code te lezen is – hoe makkelijker het is voor de zoekmachine om te beoordelen waar jouw website over gaat. Met andere woorden: het is makkelijker voor Google om te bepalen of jouw website relevant is voor een bepaalde zoekterm. Nu je dit weet – snap je hopelijk waarom het noodzakelijk is om een zo schoon mogelijke website code te hebben.
Door een ongeordende of rommelige code is het lastiger voor zoekmachines om te beoordelen waar jouw website of webpagina in essentie over gaat. Daarnaast is er sprake van een langzamere laadtijd. In de vorige paragraaf hebben wij duidelijk gemaakt waarom een snelle laadtijd nodig is voor het optimaliseren van technische SEO.
Nette URL's
Als je snapt dat Google en andere zoekmachines gebaat zijn bij een schone website code – dan snap je ook dat hetzelfde geldt voor nette URL’s. Een URL is een Uniform Resource Locator, maar in de volksmond wordt het een webadres genoemd.
Een URL wordt niet alleen gebruikt om een webpagina op het internet weer te geven. Op het gebied van zoekmachineoptimalisatie is dit natuurlijk wel heet meest belangrijk. Maar een URL kan ook doorverwijzen naar:
- Een bestand of document op een zogeheten FTP-server – of op een andere server die het delen van bestanden toelaat
- Een database of de server van een database
- Een bestand op een computer of op een andere bron van opslagmedia
- Een e-mailbestemming met een adres
Aangezien dit artikel over zoekmachineoptimalisatie gaat, zullen wij het houden op de functie van een URL om een webpagina weer te geven. De URL-structuur vertelt de zoekmachine (en de bezoeker) waar jouw webpagina over gaat. Nietszeggende woorden, cijfercombinaties of bestandsnamen zegt een bezoeker of een zoekmachine niet zoveel.
In het voorbeeld hierboven is een URL te zien van de wereldwijde gigant Aliexpress. De structuur van de URL begint logisch door het eerst in te delen op basis van de woorden: store, group en in-ear-headset. Echter eindigt de URL op 713766_512005279.html. Dit zal een zoekmachine niets zeggen en hetzelfde geldt voor een bezoeker.
De URL van Zalando in het voorbeeld hierboven is voor zoekmachines en bezoekers makkelijker te beoordelen waarover het gaat. Je bevindt je nu op de webpagina met damesjurken.
Title tags
Een titel tag is een HTML-element. Een title tag wordt ook wel een page title genoemd, een SEO-title of een meta title genoemd. Het is ervoor om duidelijk te maken wat voor onderwerp een webpagina heeft. Een duidelijke title tag zorgt ervoor dat de bezoeker weet waar jouw specifieke webpagina over gaat en verhoogt de gebruikersvriendelijkheid. Daarnaast heeft het een positief effect op de vindbaarheid van de webpagina.
Als je een zoekterm intypt in de zoekbalk van Google – verschijnen er een boel resultaten. De title tag is onder andere te zien op de zoekresultaten van Google, of een andere zoekmachine. Daarnaast is het ook te zien in de balk van de browser en op sociale media platformen wanneer er een webpagina gedeeld wordt.
In de zoekresultaten van Google is de title tag blauwgekleurd. De ideale lengte van een title tag is 60 karakters volgens MOZ. De eerste 50 tot 60 karakters van een title tag worden doorgaans door Google weergegeven in de zoekresultaten.
Een goede title tag zorgt voor een betere vindbaarheid in Google. Wij hebben in het voorbeeld hierboven gezocht naar een goed excuus om niet te werken. Het algoritme van Google heeft onze vraag geanalyseerd op basis van de keywords die wij hebben gebruikt en op basis daarvan een aantal zoekresultaten gepresenteerd die scoren op relevantie.
Het bepalen van de relevantie van een zoekresultaat wordt onder andere bepaald met behulp van een goed ingerichte title tag. Een goede title tag bevat namelijk altijd (of in ieder geval vaak) het belangrijkste zoekwoord dat jouw doelgroep gebruikt. Wij zullen het later in dit artikel nog verder hebben over zoekwoorden.
Meta-beschrijving
Het optimaliseren van meta-omschrijving heeft positieve gevolgen voor jouw online vindbaarheid. In de paragraaf hierboven hebben wij het gehad over de title tags gehad en waar ze weergegeven worden in de zoekresultaten van Google. De meta-omschrijving is vlak daaronder te zien in de zoekresultaten.
De meta-omschrijving is een beknopte beschrijving over het onderwerp van de webpagina en je kunt deze zelf opgeven. Wanneer de inhoud van de webpagina overeen komt met de meta-omschrijving, dan wordt het doorgaans overgenomen door de zoekmachines in de zoekresultaten. Dit is echter niet altijd het geval.
Het kan voorkomen dat een zoekmachine als Google er zelf voor kiest om een meta-omschrijving te genereren. In de afbeelding hieronder is te zien hoe de meta-omschrijvingen van de zoekresultaten worden weergegeven door Google.
SEO-strategieën
Nu we meer dan 4500 woorden verder zijn – hopen wij dat je nu de basisprincipes van SEO begrijpt. Het draait er uiteindelijk om op de eerste pagina van Google te verschijnen. En dat is vaak een flinke opgave. Volgens de meest recente cijfers van Advancedwebranking.com klikt gemiddeld 59% van de bezoekers op Google op de 3 eerste zoekresultaten.
Met andere woorden: meer dan de helft van de bezoekers op Google kijkt nooit naar de vierde plek van de zoekresultaten, laat staan de tweede pagina van Google. Het is dan ook logisch dat de eerste (organische) plek op Google in de zoekresultaten – iets is waar vele marketeers over dromen.
- Gemiddeld 33% van de bezoekers klikt op de eerste zoekresultaat.
- Gemiddeld klikt 16% op de tweede zoekresultaat.
- Tot slot klikt gemiddeld 9% op de derde zoekresultaat.
Wanneer we het hebben over het percentage bezoekers dat op een zoekresultaat klikt, dan hebben we het over de CTR (Click Through Rate). In het Nederlands wordt dit de doorklikratio genoemd. Dit is een percentuele verhouding tussen het aantal kliks op een advertentie, zoekresultaat of banner en het aantal impressies hiervan.
Als 100 mensen een zoekresultaat zien en 90 mensen klikken daarop – dan is er sprake van een CTR van 90%.
Het bemachtigen van de eerste plek op Google vergt normaal gesproken veel tijd, inspanning en doorzettingsvermogen. In de komende hoofdstukken en paragrafen zullen wij het hebben over SEO-strategieën die je kunt toepassen om zo hoog mogelijk in Google te eindigen. Waar kun je beginnen en wat is wijsheid?
- Begin met een zoekwoordenonderzoek
- Kijk naar gerelateerde zoekopdrachten
- Analyseer en verbeter de content
- Optimaliseer jouw website
- Linkbuilding, linkbaiting of link earning?
Begin met een zoekwoordonderzoek
Uitgaan van jouw eigen referentiekader. Het is veel gemaakte fout onder (startende) ondernemers.
‘Dit product vind ik geweldig! Anderen zullen wel hetzelfde vinden.’
‘Mijn dienst vind ik eigenlijk helemaal niet zo waardevol. Het is zo vanzelfsprekend.. Laat ik daarom maar minder vragen dan mijn concurrent.’
‘Dit product is overduidelijk een activity tracker. Dus zo zal ik het ook online adverteren!’
Er is jammer genoeg te vaak een discrepantie tussen de zoekwoorden die worden gebruikt op websites, blogs en webshops en de woorden die potentiële bezoekers gebruiken. Stel: je wilt een penseel verkopen en noemt het een penseel – maar jouw potentiële klanten noemen het een verfkwast. Dan is de kans groter dat je potentiële bezoekers misloopt door jouw woordkeuze.
Nu moeten wij dit voor een deel nuanceren: het algoritme van Google is steeds geavanceerder. Zo spendeert Google tijd en energie in het optimaliseren van een zoekmachine dat zich ook focust op de semantiek van bepaalde zoekwoorden. De semantiek staat voor de betekenis van symbolen: in dit geval dus de betekenis van woorden. Iemand die op zoek is naar een penseel zou ook weleens een verfkwast kunnen bedoelen of vice versa.
Er zijn een aantal tools waarmee je inzichtelijk krijgt waar jouw potentiële bezoekers naar zoeken. Eén van de meest populaire tools is de Zoekwoordplanner van Google. Het is mogelijk om zonder een betaalde account – gegevens in te zien die waardevol zullen zijn voor jouw zoekwoordenonderzoek. In het voorbeeld hieronder gebruiken wij de onbetaalde versie van de Zoekwoordplanner.
De onbetaalde versie van de Zoekwoordplanner laat niet alle data zien tot in de kleinste details, maar geeft je wel een goede basis voor het zoekwoordenonderzoek. Je weet nu dat zowel het zoekwoord penseel als verfkwast tussen de 1000 en de 10.000 keer per maand wordt gezocht op Google.
Het lijkt logisch om te kiezen voor zoekwoorden met het meeste zoekvolume. Immers: de meeste mensen zoeken het woord ‘penseel’ of ‘verfkast’. Deze zoekwoorden zullen naar alle waarschijnlijkheid meer zoekresultaten opleveren, in vergelijking met de suggesties voor zoekwoorden. Dit betekent dus ook meer concurrentie.
Voor het zoekwoord penseel zijn er dus ongeveer 1.180.000 resultaten en voor het zoekwoord verfkwast ongeveer 286.000. Met 286.000 concurrerende resultaten zou het niet verstandig zijn om te focussen op het zoekwoord verfkwast, laat staan om je te focussen op het zoekwoord penseel.
Als jij een beginnende website hebt zonder veel domein autoriteit – dan zal het lastig worden om op de eerste pagina van Google te komen met zoveel concurrentie. Als Google een overschot heeft aan keuze, dan zal de keuze natuurlijk vallen op websites of domeinen met een goede staat van dienst en hoge autoriteit.
De bovenste zoekresultaten op de eerste pagina van Google hebben meestal een hoge domein autoriteit en pagina autoriteit. In de afbeeldingen hieronder is te zien wat de PA en DA van de zoekresultaten is.
De meeste domeinautoriteiten zijn zo hoog, dat er niet mee te concurreren valt. Het zou dus geen wijs besluit zijn om de strijd aan te gaan met deze giganten. Wat zijn dan de alternatieven die je hebt? Wij raden beginnende websites en bloggers aan om te kijken naar long tail zoekwoorden in plaats van short tail zoekwoorden.
- Short tail zoekopdrachten zijn zoekopdrachten bestaande uit 1,2 of 3 zoekwoorden.
Een perceel of een verfkwast is dus een short tail zoekwoord. - Long tail zoekopdrachten zijn zoekopdrachten van 4 woorden of langer.
Bijvoorbeeld: verfkwast voor het eerst gebruiken.
De meeste short tail zoekwoorden hebben dan ook vaak de meeste zoekresultaten en daarmee ook de meeste concurrenten. Ondanks dit feit zijn de meeste zoekopdrachten in Google long tail van aard! Zo’n 70% van alle zoekopdrachten van Google is long tail. Dit zal je in eerste instantie verbazen, maar het is natuurlijk vrij logisch.
Wanneer jij op zoek bent naar instructies om een verfkwast voor het eerst te gebruiken, dan zul je waarschijnlijk niet alleen zoeken op ‘ verfkwast’. Maar jouw zoekterm zal waarschijnlijk een stuk gedetailleerder zijn. Dit kan bijvoorbeeld zijn: ‘ verfkwast voor het eerst gebruiken’.
Dit is een long tail zoekterm en Google weet door jouw gebruikte zoektermen een stuk beter waar jij op zoek naar bent. De verwachting is dan ook dat jij een stuk minder zoekresultaten zult zien verschijnen in Google.
74.900 resultaten is al een stuk minder dan
1.180.000 of 286.000 resultaten, maar het zijn nog steeds veel zoekresultaten. Door je te focussen op het gebruiken van long tail zoekwoorden, loop je minder het risico om met de grote jongens te concurreren. Deze SEO-strategie raden wij ten zeerste aan voor beginnende bloggers, webwinkels en andere mensen die bezig zijn met het organisch bereik van hun website uit te breiden.
Er zijn nog meer SEO-strategieën die wij gebruiken om erachter te komen waar er potentie om de hoek ligt verscholen. Zo kijken wij heel manueel naar de gerelateerde zoekopdrachten die Google cadeau geeft onderaan de pagina. Deze gerelateerde zoekresultaten gebruiken wij ter inspiratie voor nieuwe content.
Kijk naar gerelateerde zoekopdrachten
Ja, we hebben je al gewaarschuwd dat SEO tijdrovend is. Waarschijnlijk zijn al vele mensen afgehaakt bij het lezen van dit artikel. Voor de mensen die nog steeds bezig zijn met het lezen van dit artikel: complimenten. De doorzettingsvermogen om dit artikel volledig te lezen heb je ook nodig om organisch te groeien op Google. Als je begint met SEO en je nog geen budget hebt om allerlei betaalde SEO-tools aan te schaffen dan is het nog zeker mogelijk om organisch te groeien in Google.
Het algoritme van Google wordt voortdurend verbeterd en het doel is om deze zo logisch mogelijk te programmeren. Google wil antwoorden die relevant zijn, pagina’s die gebruikersvriendelijk zijn en eigenlijk gewoon zo goed mogelijk vraag en aanbod op elkaar aansluiten. Google is eigenlijk gewoon een gratis gids voor bezoekers. Maar Google kan ondernemers ook gidsen naar potentiële goudmijnen.
Google vertelt ons gratis:
- Waar potentiële bezoekers naar op zoek zijn
- Wat voor zoektermen zij gebruiken
- Wat voor content er al is bij jouw concurrenten
- Hoeveel zoekresultaten een zoekterm oplevert
Het vergt meer tijd om dit handmatig en manueel te doen, maar het is een logisch proces waarbij je als mens analyseert waar jouw potentiële bezoekers naar op zoek zijn. Door een aantal keer door te klikken op de gerelateerde zoekopdrachten kun jij een aantal mooie zoektermen vinden die worden gebruikt in de zoekbalk van Google.
You get the idea, right? Doorklikken totdat je op zoekresultaten terecht komt met niet al te veel concurrentie. Google is transparant, maar niet dusdanig transparant dat ze met alle data te koop lopen waar zij over beschikken. Soms is het meer een kwestie van trial en error om te zien wat voor pagina’s wel of niet lukken. Als je afgaat op de data die SEO-tools gebruiken en je daarop blind staart – dan kan het zomaar zijn dat je potentiële groei links laat liggen.
In het voorbeeld hieronder zie je een paar zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan de zoekresultaten van Google onderaan de pagina. Deze zoekopdrachten hebben allemaal minder zoekresultaten dan de short tail zoekwoorden aan het begin van dit hoofdstuk. Namelijk: verfkwast en penseel.
Het creëren van content dat aansluit op specifieke long tail zoekopdrachten, kan leiden tot organische groei. Hoe klein die organische groei ook is. Het is een boost die welkom is als je net komt kijken.
Anaalyseer en verbeter de content
Laten we de zoekopdracht uitkiezen met de minste zoekresultaten. In dit geval kijken we naar de zoekopdracht ‘lakkwast schoonmaken’. Deze zoekopdracht kent 2560 zoekresultaten. Wij zullen in deze paragraaf een analyse geven over de bovenste drie zoekresultaten. Deze zijn als volgt:
- Flexa.nl
- Gamma.nl
- Wijzonol.nl
Wij analyseren hoeveel woorden en karakters ze hebben gebruikt voor de content, hoeveel afbeeldingen en video’s ze hebben gebruikt, hoe vaak ze intern linken naar een andere pagina en wat voor soort content het is. Je hoeft hier geen SEO-expert voor te zijn.
Kijk naar de pagina’s zoals elk weldenkend mens ernaar zou kijken. Vind je het goede content? Vind je het duidelijk? Weet je ook te benoemen waarom je het goede content vindt? Wat zou er eventueel beter kunnen?
Voor het analyseren van het aantal woorden en karakters gebruiken wij de gratis website wordcounter.net
Bekijk hoeveel woorden zij gebruiken, hoeveel afbeeldingen zij hebben, of de interne linkbuilding op orde is, of ze kwalitatief hoogstaande links krijgen, etc.
Linkbuilding, linkbaiting of link earning?
Sommigen zullen beweren dat SEO pas écht begint wanneer je aan de slag gaat met de acquisitie van links. Dit noemt men: linkbuilding. Je bent actief bezig met het verkrijgen van externe links naar jouw website of webpagina. Het mag duidelijk zijn dat dit een belangrijk onderdeel is op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en het verhogen van jouw domein autoriteit.
Het vergaren van backlinks naar jouw website moet op een natuurlijke wijze verlopen. Zo ziet Google dit het liefst gebeuren. Wij snappen uiteraard dat het fijn is om bijvoorbeeld links op een actieve manier te verkrijgen door bijvoorbeeld links te ‘ruilen’, heel actief aan de slag te gaan met gastbloggen of op een andere manier links te vergaren.
Houd er echter wel rekening mee dat Google er steeds beter in wordt om te monitoren hoe links verkregen worden, in wat voor tijdsbestek dit gebeurt en in hoeverre deze links relevant zijn. Wij zijn van mening dat het een betere strategie is om de kostbare tijd die je hebt – te spenderen aan het creëren van goede en waardevolle content, in plaats de helft van je tijd bezig te zijn met het vergaren van links.
Het is ook een tactiek om bezig te zijn met linkbaiting. Hierbij maak je heel bewust content dat uitnodigt om gedeeld te worden. Denk hierbij aan een baanbrekend nieuwsartikel vol informatie dat jij verzameld hebt. Of het creëren van een tool dat makkelijk gedeeld kan worden op andere pagina’s. De content die je deelt moet eigenlijk een beetje pijn doen om gratis gedeeld te worden – zo goed moet het eigenlijk zijn.
Tot slot heb je ook link earning. Hiermee verdien je dus backlinks. En je raadt het al: dit doe je door waardevolle content te schrijven, te creëren en te delen. Zorg ervoor dat mensen niet om jouw content heen kunnen.
Begrippenlijst
- Search Engine Optimization/zoekmachineoptimalisatie – Het inrichten en optimaliseren van een website zodat het door middel van organische zoekresultaten gevonden kan worden door mensen die een zoekmachine gebruiken.
- Organisch bereik – Het bereiken van bezoekers zonder daarvoor betaald te hebben.
- Online Marketing – Het werven van online klanten door een (appellerende) boodschap naar hen te communiceren.
- Optimaliseren – Op het gebied van SEO bedoelt men: het verbeteren van bijvoorbeeld een website of webpagina tot het beste wat het kan zijn, zodat het beter begrepen kan worden door een zoekmachine.
- Zoekmachineresultaten – De (zichtbare) resultaten van onder andere: webpagina’s, websites, producten, artikelen en filmpjes op een zoekmachine.
- SERP (Search Engine Result Page) – Zoekmachine resultaat pagina. Met andere woorden: de pagina die de zoekmachine toont wanneer er een zoekopdracht wordt uitgezet.
- Content – De inhoud van een pagina. Er zijn vele vormen van content te bedenken zoals afbeeldingen, video’s of podcasts ten voorbeeld.
- Interne linkstructuur – De hyperlinks op een webpagina die leiden naar andere webpagina’s binnen dezelfde website.
- Zoekmachine-crawlers (Spiders/Robots) – Programma’s van zoekmachines die regelmatig webpagina’s bekijken, beoordelen en indexeren.
- SEA (Search Engine Advertising)/Zoekmachineadvertenties – Het gebruik maken van betaalde advertenties om zo op een hoge plek te eindigen in de zoekmachine.
- SEM (Search Engine Marketing) /Zoekmachine Marketing – Een overkoepelende term voor zowel SEO als SEA.
- Backlinks – Externe links die leiden naar jouw webpagina of website.
- Sitesnelheid – De snelheid van jouw website of webpagina.
- SEO Copywriting – Het schrijven van appellerende teksten die tevens goed vindbaar zijn.
- Keyword stuffing – Het herhaaldelijk benoemen van bepaalde zoekwoorden op een onnatuurlijke wijze.
- Domein autoriteit (DA) – Een logaritmische beoordeling van 1 tot 100 dat de waarde toekent aan het domein van de website.
- Pagina autoriteit (PA) – Een logaritmische beoordeling van 1 tot 100 dat de waarde toekent aan de specifieke webpagina.
- PageRank – Een beoordeling vanuit Google dat voorheen de waarde bepaalde van een webpagina.
- Link autoriteit – De waarde van de externe backlinks die naar jouw webpagina leiden.
- CMS (Content Management System) – Een systeem dat ervoor zorgt dat een website draait en functioneert. Zoals WordPress.
- UX (User Experience) – De gemeten gebruiksvriendelijkheid van een website.
- Snelheidsindex – Een indexering vanuit Google dat aangeeft hoe snel jouw website is.
- URL ( Uniform Resource Locator) – Een code dat bijvoorbeeld een locatie aangeeft van een webpagina, adres of bestand.
- Title tag – Een titel van een webpagina dat te zien is op de resultaten van een zoekmachine. Deze titel geeft kort en bondig aan waar de webpagina over gaat.
- Meta beschrijving – Een beknopte beschrijving over het onderwerp van de webpagina.
- CTR (Click Through Rate) – Het percentage mensen dat op een zoekresultaat klikt.
- Zoekwoorden/Keywords – Specifieke woorden die gebruikers van zoekmachines gebruiken om aan te geven waarnaar ze op zoek zijn.
- Long tail zoekwoorden – Zoekopdrachten bestaande uit meer dan 4 woorden
- Short tail zoekwoorden – Zoekopdrachten bestaande uit niet meer dan 3 zoekwoorden
- Link building – Het actief genereren van links van externe websites en webpagina’s naar jouw website of webpagina.
- Link baiting – Het creëren van content dat uitnodigt tot het delen van de content.
- Link earning – Het creëren van waardevolle content dat het ‘verdiend’ om gedeeld te worden.